Serwis lem.pl używa informacji zapisanych za pomocą cookies (tzw. „ciasteczek”) w celach statystycznych oraz w celu dostosowania do indywidualnych potrzeb użytkowników. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w Twojej przeglądarce internetowej. Korzystanie z niniejszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci końcowego urządzenia. Pliki cookies stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika i przeznaczone są do korzystania z serwisu lem.pl
Obraz kobiety w twórczości Stanisława Lema
| rodzaj: |
Praca magisterska na kierunku Filologia Polska |
| uczelnia: | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej |
| autor: | Robert Jęczeń |
| tytuł: | Obraz kobiety w twórczości Stanisława Lema |
| promotor: | Prof. Dr. Hab. Elżbieta Rzewuska |
| abstrakt: |
Praca przedstawia syntezę obrazu kobiety w twórczości Stanisława Lema, sygnalizuje istnienie pewnych możliwych interpretacji tej problematyki oraz zwraca uwagę na pewne braki w tym obrazie, jakie czasem ujawniają zebrane materiały. Jeśli taka synteza okazała się niemożliwa do przeprowadzenia ze względu na ambiwalentne podejście pisarza do danego zagadnienia – wskazano różne stanowiska. „Obraz” jest tu pojmowany jako uproszczony model pewnego motywu literackiego, który, postrzegany przekrojowo, w różny sposób wyłania się z narracji podczas lektury pewnego zbioru tekstów. „Kobieta” zaś rozumiana bywa zarówno szeroko, jako zbiór wszystkich Lemowych postaci płci „pięknej” (również takich, do których narracja nawiązuje tylko pośrednio przez prezentację świata przedstawionego w danym utworze), przy czym nie muszą to być przedstawicielki homo sapiens, jak i wąsko, na przykład w odniesieniu do konkretnej bohaterki. W rozdziale pierwszym opisano relacje, jakie zachodzą między mężczyzną a kobietą w twórczości Stanisława Lema, ze szczególnym uwzględnieniem erotyki (w tym również seksu) oraz uczucia miłości. Rozdział drugi wskazuje na sposób, w jaki pisarz buduje kobiecą postać – jak opisuje wygląd kobiety (i w związku z tym, jak postrzega ludzkie ciało) oraz czemu rezygnuje z głębszej charakterystyki psychologicznej żeńskich bohaterek. W rozdziale trzecim skupiono się na roli, jaką spełnia kobieta dla utworów literackich Lema i czym wobec tego różni się (oraz w czym jest zbieżna) funkcja bohaterek ważnych od znaczenia tych postaci kobiecych, którym pisarz poświęca niewiele uwagi. |
Bariery kontaktu z przedstawicielami życia pozaziemskiego w twórczości Stanisława Lema
| rodzaj: |
Praca licencjacka na kierunku filologia polska, specjalność nauczycielska |
| uczelnia: | UAM w Poznaniu Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu |
| autor: | Jarosław Bałdyga |
| tytuł: | Bariery kontaktu z przedstawicielami życia pozaziemskiego w twórczości Stanisława Lem |
| promotor: | Prof. Dr. Hab. Piotr Łuszczykiewicz |
| abstrakt: |
W niniejszej pracy pt. „Bariery kontaktu z reprezentantami życia pozaziemskiego w twórczości Stanisława Lema” przedstawiono w podziale tematycznym główne problemy interakcji z istotami pozaziemskimi pojawiającymi się w powieściach Stanisława Lema. Dobór rozdziałów odzwierciedla czysto arbitralny podział problemów kontaktu na: ontologiczne, aksjologiczne oraz epistemologiczne. Praca rozpoczyna się od sformułowania adekwatnej definicji „obcego” przy użyciu źródeł zarówno z zakresu nauk ścisłych jak i wiedzy ogólnej oraz opracowań z zakresu literatury fantastyczno-naukowej. Bardzo bogaty obszar badawczy – wielokrotnie przekraczający ramy objętościowe pracy – wymagał odpowiedniej selekcji materiałów. W niniejszej pracy zdecydowano się przede wszystkim na odrzucenie twórczości satyrycznej oraz utworów powstałych przed tak zwanym „dojrzałym etapem” twórczości Lema. Problematyka kontaktu została sformułowana i zanalizowana na podstawie powieści: Solaris, Niezwyciężony (ujęcie naukowo-ontologiczne), Fiasko, Głos Pana (problematyka etyczno-aksjologiczna), oraz Edenu (zagadnienia poznawcze). Utwory Stanisława Lema cieszą się uwagą wielu badaczy, dlatego aby nie powielać schematów już wypracowanych, w pracy skupiono się też na obszarach niechętnie eksploatowanych przez autorów opracowań. Słowa kluczowe: Lem, fantastyka naukowa, obcy, kontakt. |
Lumen, lux, Lem. Światło i modele wizualne w prozie Stanisława Lema
| rodzaj: |
Praca doktorska na kierunku filologia polska |
| uczelnia: | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM w Poznaniu |
| autor: | dr Łukasz Oliwkowski: ur. w 1979 roku w Inowrocławiu. Doktor nauk humanistycznych (WFPiK UAM, doktorat z wyróżnieniem), dyplomowany nauczyciel języka polskiego w III LO w Inowrocławiu, perkusista (autor m.in. awangardowego projektu poświęconego Lemowi – drUMMat goLEM). Wydał książkę na temat średniowiecznych grodzisk (Terra Incognita – projekt wyobraźni, wyd. POZKAL), autor felietonów na temat Kujaw (przygotowywana książka - "Obroty miasta"), moderator dyskusyjnych klubów filmowych, organizator przedsięwzięć promujących wiedzę o autyzmie. |
| tytuł: | Lumen, lux, Lem. Światło i modele wizualne w prozie Stanisława Lema |
| promotor: | prof. dr hab. Ryszard K. Przybylski |
| abstrakt: |
Dysertacja Lumen, lux, Lem. Modele wizualne w prozie Stanisława Lema skupia się na kategoriach wyobraźni autora Solaris. To próba ujęcia jego prozy w kontekstach antropologii kulturowo-wizualnej oraz propozycja wyznaczenia podstawowych struktur światów przedstawionych, geometrycznych wzorców modelowania przestrzeni. Istotną sprawą jest też określenie funkcji światła w powieściach, skategoryzowanego głównie na światło sztuczne/techniczne (lumen) oraz światło naturalne/światłość (lux). Wstępnemu skalibrowaniu zagadnień związanych z przestrzenią, światłem i wizualnością służy rozdział rozdział Lumen, lux, Lem. Od rozdziału Święte słupy analizie zostają poddane teksty Stanisława Lema z wszystkich etapów twórczości. Ich interpretacje i zestawienia umożliwiają dostrzeżenie powtarzających się wertykalno-koncentrycznych struktur, które przybierają rozmaite formy: statków kosmicznych, wieżowców, gmachów, stożków, bibliotek, kół, kuli, itp. Lem buduje również konstelacje motywów somatycznych, biologicznych, mechanicznych oraz geograficznych (związanych z Tatrami). Monografia jako punkt wyjścia traktuje wczesne – nie interpretowane dotąd - wiersze autora Edenu. Już w nich zauważyć można posługiwanie się labiryntowymi, wielokondygnacyjnymi i dośrodkowymi modelami wizualnymi, które obecne będą później w dojrzałej prozie Lema. Punktem wyjścia rozważań jest starożytna i średniowieczna refleksja nad światłem. Autor wspomina, że połączenie zagadnienia światła i przestrzeni geometrycznej przypisać należy Robertowi Grosseteste'owi, choć spory wpływ na stan omawianej problematyki miała też myśl Platona. W drugim rozdziale rozprawy zarysowany został współczesny kontekst refleksji nad wizualnością i przestrzenią, co służy tak naprawdę do stworzenia potrzebnej siatki pojęć. Wspomina się więc m.in. o zwrocie przestrzennym, “nowej estetyce” (holografie, symulacje, wirtualność, itp.), cyberkulturze, kulturowych archetypach, teorii obrazu, nowej audiowizualności, geopoetyce (która również wprowadza osobne pojęcia, takie jak mapy narracyjne,geografia sakralna, geografia wyobrażona, przestrzeń chroniona). Ważny wydaje się też kontekst heterotopii Michaela Foucaulta, teorie Mircei Eliadego oraz myśl filozoficzno-postmodernistyczna. Zaakcentowane zostają też tu podstawowe wizualno-przestrzenne kategorie wyobraźni pisarza, które pźniej – w kolejnych rozdziałach - znajdą rozwinięcie w połączeniu z interpretacją tekstów autora Solaris. Są to m.in. takie problemy jak: sankcjonowanie przestrzeni, miejsca zetknięcia sacrum i profanum, trajektorie bohatera,, miejsca progowe, stany liminalne, pary opozycji takie jak np. centrum-peryferie, punkt-sfera, itp, konstrukty somatyczne, inżynieryjność wyobraźni, kulturowe wzorce doświadczeń przestrzeni, stany zawieszenia, poliwersum, mitografia i wiele innych. Praktyka interpretacyjna widoczna w pracy zdradza, że nie można oddzielić rozważań nad przestrzenią od refleksji nad typologią światła. Autor powtarza w pracy (za Michałem Głowińskim i Andrzejem Stoffem), że zarówno refleksja nad światłem, nad kategoriami wyobraźni i sposobami wizualnej ekspozycji idei są raczej w tradycji badań filologicznych zarezerwowana dla badaczy poezji. Być może niniejsza praca w jakimś stopniu uzupełnia tę lukę. W tym kontekście zasadne staje się – o czym wspomniano wcześniej – wykorzystanie w rozprawie (jako punktu wyjścia i finału/klamry) rozważań nad poezją Stanisława Lema. Fragmenty liryki autora Fiaska spajają też kompozycyjnie (w postaci mott) rozdziały rozprawy. |
Pisarz w sieci. Zasady funkcjonowania twórczości Stanisława Lema w Internecie na podstawie analizy witryny: solaris.lem.pl
| rodzaj: |
Praca magisterska na kierunku filologia polska |
| uczelnia: | Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie Wydział Filologiczno-Historyczny Instytut Filologii Polskiej |
| autor: | Konrad Panicz |
| temat: | „Pisarz w sieci”. Zasady funkcjonowania twórczości Stanisława Lema w Internecie na podstawie analizy witryny: solaris.lem.pl |
| promotor: | Dr Elżbieta Wróbel |
| abstrakt: | Praca jest o tym, jak pisarz Stanisław Lem jest postrzegany przez czytelników, za pośrednictwem strony internetowej solaris.lem.pl. Przeanalizowana jest tutaj główna część strony. Komentarze użytkowników, autokomentarze Lema i komentarze badaczy są zestawione tutaj, by uformować konkluzję na temat aktywności pisarza, a także na temat recepcji czytelników (Lema) w Internecie. |
Różne oblicza spotkania z Obcym w twórczości Stanisława Lema
| rodzaj: |
Praca magisterska na kierunku filologia polska |
| uczelnia: | Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej |
| wydział: | Wydział Humanistyczno-Społeczny |
| autor: | Agnieszka Kubies |
| temat: | Różne oblicza spotkania z Obcym w twórczości Stanisława Lema |
| promotor: | |
| abstrakt: | W pracy podejmuję się omówienia zagadnienia Kontaktu w wybranych dziełach Stanisława Lema. Pierwszy rozdział zawiera ogólne informacje wprowadzające do tematu, przybliża sylwetkę autora oraz jego twórczość. Trzy kolejne rozdziały poświęcone są opisowi różnych problemów, jakie pojawiają się przy okazji spotkania z Obcym. Wychodząc z założenia, że dialog z Innym stanowi podstawę kultury europejskiej, omawiam problem antropocentryzmu w powieściach Lema oraz przeciwstawiony mu antyantropocentryzm. Następnie zwracam uwagę na kluczowe dla jego pisarstwa zagadnienie ludzkich problemów z poznaniem i zrozumieniem obcości. Kolejny rozdział poświęcony jest rozważaniom na temat problemów natury etycznej i moralnej bohaterów lemowskich powieści, uwikłanych w kontakty z obcym rozumem. Problemy poruszone w pracy wraz z dziełami je opisującymi, traktuję jako przykłady ilustrujące główną oś zagadnień związanych z Kontaktem u Lema. |
Problemy etyczne w literaturze fantastyczno-naukowej Stanisława Lema
| rodzaj: |
Praca magisterska na kierunku etyka |
| uczelnia: | Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie |
| wydział: | Wydział Humanistyczny, Instytut Filozofii i Socjologii |
| autor: | Magdalena Świerczek |
| temat: | Problemy etyczne w literaturze fantastyczno-naukowej Stanisława Lema |
| promotor: | Prof. Tadeusz Gadacz |
| abstrakt: | Praca ma wymiar filozoficzny w znacznie większym stopniu, niż literaturoznawczy. Pierwszy rozdział, Specyfika literatury SF, wstępnie, ogólnie i archaicznie (odnosi się przede wszystkich do czasów Lema) opisuje istotę fantastyki naukowej z punktu widzenia filozoficznego. Kolejne rozdziały analizują twórczość Lema pod względem problematyki etycznej. Drugi, Literatura SF Stanisława Lema - charakterystyka, wyodrębnienie problematyki etycznej, wyszczególnia poruszane w literaturze omawianego autora tematy związane z problematyką etyczną. Trzeci, Lemowskie przewidywania a czasy obecne i etyczny horyzont przyszłości, stara się zestawić lemowskie prognozy z czasami współczesnymi. Cel, do jakiego praca aspiruje, to wykazanie trafności i przeanalizowanie istoty przewidywań Lema odnośnie rozwoju technologicznego w wymiarze etycznym. Ponadto przypomina klasyczny, pierwotny sens i istotę fantastyki naukowej, akcentując silnie namysł nad etyką i moralnością ludzką. Próbuje dociec, jakie są powody moralnych upadków i etycznych niepowodzeń ludzkości. Ma charakter eseistyczny, jest refleksją, opiera się jednak na wartościowych publikacjach (m.in. M. Oramus, M. Płaza, J. Jarzębski, Z. Lekiewicz) i analizie wybranych, fantastyczno-naukowych publikacji autora Solaris. |
Kołakowski i Lem: dwie "umysłowe galaktyki"
| rodzaj: |
Praca magisterska w zakresie filozofii na kierunku filozofia |
| uczelnia: | Uniwersytet Warszawski |
| autor: | Szymon Kolwas |
| temat: | Kołakowski i Lem: dwie "umysłowe galaktyki" |
| promotor: | Dr Paweł Okołowski |
| abstrakt: | Niniejsza praca dotyczy polemiki Lema z Kołakowskim, która rozpoczęła się od krytycznej recenzji Kołakowskiego z Summa Technologiae Lema, a toczyła się jeszcze po wielu latach na łamach "Wiedzy i Życia". Ta ważna polemika, wraz z innymi wypowiedziami obu filozofów o sobie nawzajem stanowi dobry powód przedstawienia obu postaci oraz relacji między ich zapatrywaniami filozoficznymi. Celem pracy jest wykazanie, że różnice w poglądach na świat Kołakowskiego i Lema uniemożliwiły nawiązanie między nimi rzeczowego kontaktu. Dowodzona w pracy teza głosi, że różnice te spowodowały trwały antagonizm między obydwoma filozofami jako ludźmi po prostu. Nie złagodził go nawet fakt, iż w wielu filozoficznych konkluzjach obaj dochodzili do podobnych idei. |
Lem kontra Dawkins. Dwie naturalistyczne koncepcje religii
| rodzaj: |
Praca magisterska |
| uczelnia: | Uniwersytet Warszawski Instytut Filozofii |
| autor: | Michał Kiełbik |
| temat: | Lem kontra Dawkins. Dwie naturalistyczne koncepcje religii |
| promotor: | Dr Paweł Okołowski |
| abstrakt: | Racjonalistyczny naturalizm w filozofii jest stanowiskiem silnie wewnętrznie zróżnicowanym, niejednorodnym. Nawet w przypadku bezdyskusyjnej przynależności do owego nurtu, poszczególni filozofowie, z pozoru sobie bliscy, mogą w punkcie wyjścia głosić poglądy i przejawiać postawy od siebie bardzo odległe. Niniejsza praca ma na celu wykazanie prawdziwości powyższej tezy poprzez omówienie i porównanie ze sobą poglądów dotyczących filozofii religii dwóch współczesnych myślicieli: Stanisława Lema i Richarda Dawkinsa. |
Listy a literatura: korespondencja Stanisława Lema z Michaelem Kandlem
| rodzaj: |
praca magisterska na Wydziale Polonistyki |
| uczelnia: | Uniwersytet Jagielloński |
| autor: | Wojciech Zemek |
| temat: | Listy a literatura: korespondencja Stanisława Lema z Michaelem Kandlem |
| promotor: | prof. Jerzy Jarzębski |
| abstrakt: | Praca dokonuje przeglądu korespondencji Stanisława Lema, ze szczególnym uwzględnieniem dwustu listów do amerykańskiego tłumacza, Michaela Kandla, napisanych w latach 1972 – 1980, które stanowią reprezentatywną próbkę prywatnej epistolografii pisarza. Na tej podstawie zostały przedstawione wzajemne relacje, jakie zachodzą pomiędzy korespondencją a książkami Lema. Związki mają zarówno charakter formalny, jak i merytoryczny: autor stosuje w listach szeroki repertuar chwytów artystycznych oraz porusza zagadnienia, typowe dla jego prac literackich. W korespondencji Lema z Kandlem można wyodrębnić trzy główne nurty tematyczne, które wzajemnie na siebie oddziaływają: książki Lema, literatura oraz kultura. Pisarz analizuje swoje utwory oraz przedstawia syntezę dorobku literackiego. Podstawową metodą twórczą Lema jest technika „dysonansu instrumentalnego”, polegająca na zestawianiu ze sobą antynomicznych paradygmatów oraz zachowaniu semantycznej wieloznaczności utworu. Lem prezentuje na łamach listów prekursorskie poglądy na temat dzieła literackiego, funkcjonującego tylko w postaci interpretacji oraz kultury, jako ewolucyjnej strategii adaptacyjnej, wykazującej wspólne cechy systemowe w porównaniu do formacji biologicznych. |
Stanisław Lem jako filozof
| rodzaj: |
Praca magisterska w zakresie filozofii na kierunku filozofia |
| uczelnia: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu |
| autor: | Janusz Jesiółkowski |
| temat: | Stanisław Lem jako filozof |
| promotor: | Prof. Andrzej Szahaj |
| abstrakt: | Niniejsza praca skupia się wokół osi problemowych będących wyznacznikami filozoficznego myślenia autora Solaris, tj.: ,
|
Wizja nauki w twórczości Stanisława Lema
| rodzaj: |
Praca magisterska na kierunku filologia polska |
| uczelnia: | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy |
| autor: | Kamil Rosiński |
| temat: | Wizja nauki w twórczości Stanisława Lema |
| promotor: | Prof. Ryszard Strzelecki |
| abstrakt: | Praca Wizja nauki w twórczości Stanisława Lema składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym z nich omawia się wczesny etap refleksji, wskazuje się na źródła poznawczego optymizmu. W drugim prezentuje się odejście S. Lema od bezkrytycznej wiary w możliwości nauki, która jawi się jak działalność silnie uwikłana w czynniki subiektywne. W trzecim rozdziale przedstawia się genezę nauki, stojące przez nią zagrożenia, jak też – projekt automatyzacji nauki, realizacją którego jest „hodowla informacji”. Podkreśla się wartość zabiegu polegającego na zestawieniu ze sobą ewolucji biologicznej z ewolucją naukowo-techniczną. W czwartym omawia się czynniki, które motywują potrzebę wprowadzenia projektu automatyzacji nauki – w ramach czego przywołuje się niektóre cechy nauki tradycyjnej. W rozdziale piątym przedstawia się efekt rozszerzenia u S. Lema wpływu kategorii przypadku na działalność poznawczą, konsekwencją czego jest pojawienie się koncepcji nauki probalistycznej - mechanizmy nią rządzące upodobniają się do praw rządzących światem kwantowym. |